Agenda
Dette bør du gjøre før kursstart:
Har du en sosiale medier-strategi?
Hvis du har en strategi du vil forbedre, så bruk den ved kursstart. En strategi er et dynamisk dokument som må tilpasses endinger i bedriftens utvikling eller hvis / når sosiale medier endrer seg. En strategi kan ikke være et statisk dokument.
Uansett om du har strategi eller ei, bør du tenke gjennom og prøve å beskrive dagens situasjon for din virksomhet.
Beskriv kort dagens utfordringer og hva du tror må løses, hvilke muligheter og styrker dere har.
Noter deg hva du ønsker å lære og på hvilke måter du ønsker å utvikle deg ved å ta denne sertifiseringen som Social Media Manager.
Merk: Strategi og beskrivelse av dagens situasjon er en øvelse du bør gjennomføre før kursstart på egen hånd. Du deler den ikke med de andre kursdeltakerne. Øvelsen skal bevisstgjøre deg selv på bedriftens situasjon og hva du vil løse og muliggjøre med strategien din.
Status, utvikling og trender i SOME Norge
Ipsos har siden 2013 kartlagt nordmenns bruksatferd når det kommer til sosiale medier og digitale plattformer. Undersøkelsen er landsrepresentativ for befolkningen 18 år+ og baserer seg på hva folk sier de gjør.
I kvartalsrapporten publiseres utviklingen på nordmenns bruk av Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, Linkedin, YouTube samt musikk- og TV-streaming.
Grunnleggende strategiarbeid
- Hvordan lage strategi for å jobbe bevisst i sosiale medier
- Social Media Managers rolle i organisasjonen
- Ulike roller og ansvar / Hva vil være din optimale fremtidige rolle
- Utfordringene
- Målsettinger og suksesskriterier
- Gode retningslinjer for sosiale medier
- Målsettinger, kommunikasjon, trafikk, salg, leads, merkevarebygging, kundeservice
Strategi og KPI for sosiale medier
- Hvilke sosiale mediene bør din bedrift være til stede i?
- Målsettinger, kommunikasjon, trafikk, salg, leads, merkevarebygging, kundeservice
- Hvor er dine kunder / din målgruppe?
- Hvilke kanaler bruker man til hva og hvilket innhold passer hvilke kanaler?
- Tone of Voice
- Mål / effekt:
- Effektiv kundeservice i sosiale medier
- Kriseplan og krisehåndtering i sosiale medier
- Effektivt salg og konvertering i sosiale medier
Priser og påmelding
Denne modulen er en del av sertifiseringskurset Social Media Manager som har oppstart 21. mars 2024.
Dersom du kun ønsker å delta på strategimodulene (modul 1-3) velger du dette under påmelding. Vi tar forbehold om begrensede plasser.
Fagansvarlig
Astrid Valen-Utvik
Strategisk rådgiver og eier av Valen-Utvik AS
Astrid er opptatt av bedrifters hverdagskommunikasjon, og ble i 2012 kåret til en av Norges mektigste kvinner innen media & kommunikasjon.
Hun er en tydelig stemme i miljøet rundt sosiale medier og holder workshops, foredrag og kurs i tillegg til innholdsarbeid for deres faste kunder. I 2017 ble hun kåret til Årets Sosiale Medier Personlighet på Social Media Days Oslo.